Simit - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Stienke Jager - WaarBenJij.nu Simit - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Stienke Jager - WaarBenJij.nu

Simit

Door: Stienke

Blijf op de hoogte en volg Stienke

28 April 2014 | Turkije, Istanbul

Een reis naar turkije kan niet zonder Simit: een vers gebakken wit broodje met heel veel sesam-zaadjes. Ook in Istanbul vind je die volop! Voor 1 Turkse lira (omgerekend 35 eurocent) koop je een broodje bij een straatventer. Ze staan overal: op het plein bij de blauwe moskee, bij de grote bazaar, in het Gulhane park vlakbij ons hotel en ze smaken prima. Waar ze de lekkerste verkopen, daar zijn we nog niet over uit. We gaan ze de komende dagen eens goed vergelijken!

Er zijn ook straatventers die zich specialiseren in geroosterde kastanjes. Geen idee waar ze die vandaan halen in de lente... Maar ze hebben ze overal! Dan heb je nog de geroosterde maiskolven, ottomaans snoepgoed en stukken watermeloen die te koop zijn. Die laatst liepen vandaag niet zo hard, want het was grijs en druilerig en er viel zelfs een flinke plensbui!

Gelukkig wonen er veel slimme handelaren in Istanbul en stonden er ineens overal papraplu verkopers! We hebben ook een handig exemplaar gekocht: een doorzichtig geval, zodat je nog wat ziet van de stad in de regen. Morgen is het hopelijk wat zonniger en droger...

Stienke

Op 27 april 2014 ga ik weer op reis buiten Europa, dit keer met mijn jongste dochter. Onze bestemming is Turkije (Istanbul - Dalaman - Dalayan - Fethiye- Kaya Koyu- Oludeniz -Kas)

Actief sinds 28 Maart 2009