Oude stenen... en: weer thuis! - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Stienke Jager - WaarBenJij.nu Oude stenen... en: weer thuis! - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Stienke Jager - WaarBenJij.nu

Oude stenen... en: weer thuis!

Door: Stienke

Blijf op de hoogte en volg Stienke

11 Mei 2014 | Nederland, Eindhoven

Het is zondag 11 mei en we zijn weer thuis! De koffer en rugzak zijn ondertussen uitgepakt. Het prachtige weer en het heldere zeewater lijken ver weg nu we thuis zijn in regenachtig Nederland...

Gisteren hebben we de foto's bekeken met z'n vieren. Het was een mooie reis langs de Turkooizen kust! Misschien kunnen we over een tijdje met het hele gezin hier naar toe?

In kayakoy had ik een reisverslag willen schrijven, maar de internet verbinding was niet zo geweldig in het hotel, dus bij deze:

Oude Stenen:
Als je graag ruïnes bekijkt, archeologische opgravingen of andere oude stenen, dan kun je je lol wel op in Turkije! De Grieken, Romeinen, Perzen, en Lyciers hebben hun sporen achter gelaten in dit land. Aan de Turkooizen kust zijn zelfs diverse sites, die op de Unesco Wereld-erfgoederen lijst staan! Ook loopt er een lange afstand wandelpad langs de Turkooizen kust: het Lycische pad.

We hebben in Istanbul het Archeologisch Museum bezocht, Daar vind je prachtige dingen van de prehistorie tot de Griekse en Romeinse tijd, van binnen en buiten Turkije. Mozaiekvloeren uit Romeinse badhuizen, sarcofagen uit Egypte en Soemerische kleitabletten.

Van het Lycische pad hebben we slechts een aantal korte stukken gelopen. In de buurt van Kas naar de ruines van Aperlai en in Kayakoy van ons hotel naar en door de spookstad, die overwoekerd is door wilde bloemen en platne.

De verzonken stad van Kekova was heel mooi om te zien (vanaf de boot). De ruines van Kaunos vonden we prachtig gelegen aan een meer en met veel groen.En dan zijn er nog heel veel oude stenen over die we nog niet hebben gezien (Xantos, Olympos etc). Die houden we te goed voor een volgende reis!