Koerdistan - Reisverslag uit Sanandaj, Iran van Stienke Jager - WaarBenJij.nu Koerdistan - Reisverslag uit Sanandaj, Iran van Stienke Jager - WaarBenJij.nu

Koerdistan

Door: Stienke

Blijf op de hoogte en volg Stienke

25 April 2009 | Iran, Sanandaj

De afgelopen dagen heb ik door Koerdistan gereisd. Iraans Koerdistan wel te verstaan. Er is ook een Turks gedeelte en een Iraaks gedeelte. Koerdistan is een erg ruig, bergachtig gebied met schaapherders en dorpjes met lemen hutten. Hier geen skinny jeans, maar wel veel mannen met enorme wijde Koerdische broeken en baarden.De vrouwen zijn ook wat vaker traditioneel gekleed (kleurrijker dan het vele zwart wat je verder in Iran veel ziet.

Wat valt er zoal te zien in Koerdistan vraag je je misschien af?Het landschap is erg mooi: bergdalen met klaterende beekjes en uitzicht op besneeuwde bergtoppen. Het is wel heel leeg hier. En middenin in die leegte liggen een aantal Unesco sites verscholen, te weten Soltaniyeh en Takt-e-Soleiman. Die hebben we gisteren en eergisteren bekeken. De laatste site is een tempelcomplex van de Zoroasters, een oud Perzich geloof, waarbij de elementen water, vuur, aarde en wind (in ruime mate aanwezig!) werden aanbeden.

Gisteren kwamen we ook nog in een Koerdische bruilof terecht. Die waren aan het feesten aan de kant van de weg. We mochten met iedereen op de foto (voor het trouwalbum) en er werd veel gedanst en gezoend (vrouwen onder elkaar). De uitnodiging voor feest 's avonds heb ik maar even overgeslagen. Voor je het weet ben je uitgehuwelijkt aan een een besnorde Koerd voor een aantal kamelen!

Afgelegde reisroute: Rasht- Soltaniyeh-Takab-Takht-e-Soleiman-Sanandaj

  • 27 April 2009 - 17:32

    Rien:

    Vandaag was Merijn hier en legde mij uit hoe ik jouw berichten kon lezen. (Ik dacht namelijk dat ik die per "gewone" mail zou ontvangen). Ik heb je verslagen gelezen. Ik vind ze heel interessant.
    Marrit logeert nu bij ons. Zaterdag gaat ze met ons mee naar een camping in de Peel. Daar staan we da samen met Merijn en de kindertjes.
    Wij wensen je nog een heel goede reis en tot ziens.

    Rien

  • 28 April 2009 - 15:18

    Jacqueline:

    Hallo Stienke,
    zonet had mij collega het over haar a.s. vakantie: een fietsgroepsreis in Andalusië. Ik moest meteen aan jou denken, weliswaar een hele andere groepsreis ;o), maar snel eens even ingelogd.
    Leuk om je reis zo te kunnen volgen. Ben heel benieuwd hoe het bevalt: het land, de mensen daar en je reisgezelschap...maar ook hoe je het vindt om zo lang zonder de meiden & Merijn te zijn!

  • 28 April 2009 - 19:22

    Marian:

    Hallo Stienke!

    Wij zijn onbekenden voor elkaar, maar ik ben op Internet aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om naar Iran te gaan! Daarbij kom ik jouw "dagboek" tegen!Het is al jaren mijn droombestemming, hoe reis jij? Doe je dit met een organisatie? rondreis?

    vr gr. Marian

  • 29 April 2009 - 09:28

    Lonneke:

    Hoi Stienke,
    Wat leuk om te lezen wat je ervaringen op reis zijn!
    Lekker genieten van al het moois en hou alles netjes bedekt;)
    groetjes,
    Lonneke

  • 02 Mei 2009 - 09:11

    Intwin:

    Hee Stienke,

    Wat leuk dat je serieus een aantal gelegenheden bezoekt waar wij ook wat stapjes hebben liggen! Slapen jullie trouwens ook in Silk Road hotel? Ziet er erg leuk uit daar. Misschien is die tent in de Bazar nog het beste, foodwise. En dan heb je Esfahan nog voor de boeg!

    Geniet er nog van en over 8 dagen zie je je meiden en Merijn weer.

    groeten,
    Intwin

  • 13 Mei 2009 - 12:05

    Stienke:

    Beste Marian,

    Even een reactie op jouw vraag: ik ben met een georganiseerde reis van Koning Aap 3 weken naar Iran geweest. Zie ook hun website. De reis heet: op weg naar Isfahan. En dat is me goed bevallen.

    Groeten, Stienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Iran, Sanandaj

Without my daughters

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2009

Terug

07 Mei 2009

Isfahan

03 Mei 2009

Kebab

25 April 2009

Koerdistan

22 April 2009

Moslima
Stienke

Op 27 april 2014 ga ik weer op reis buiten Europa, dit keer met mijn jongste dochter. Onze bestemming is Turkije (Istanbul - Dalaman - Dalayan - Fethiye- Kaya Koyu- Oludeniz -Kas)

Actief sinds 28 Maart 2009
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 13499

Voorgaande reizen:

27 April 2014 - 09 Mei 2014

Simit, zwemmen en oude stenen

22 April 2012 - 04 Mei 2012

Ayran en appelthee

24 April 2010 - 08 Mei 2010

Zandhappen in Syrië en Jordanië

19 April 2009 - 10 Mei 2009

Without my daughters

Landen bezocht: