Moslima - Reisverslag uit Rashjt, Iran van Stienke Jager - WaarBenJij.nu Moslima - Reisverslag uit Rashjt, Iran van Stienke Jager - WaarBenJij.nu

Moslima

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Stienke

22 April 2009 | Iran, Rashjt

"Are you a muslim?" vraagt een man in de bazaar aan mij. "Do you wear this at home". Nee, ik heb me nog niet bekeerd en thuis heb ik wel iets anders om aan te trekken. In Iran is elke vrouw boven de 9 jaar verplicht om de "hejab" te dragen. Correcte kleding volgens islamitisch voorschrift. Dit betekent dat je haren, nek en hals moet bedekken en dat je iets wijds aan moet tot op de knie.

Ik loop hier rond in een donkere, manteau (dunne mantel Iraans model) tot op de knie en een zwarte hoofddoek, die nog net wat haar laat zien. Helemaal correct kortom en dat schept wel wat verwarring. Is ze nu moslim of niet? Mijn lengte, mijn wandelschoenen en mijn fototas verraden me: ik ben toch echt toerist. Ik krijg veel complimenten over mijn kleding, maar vergeleken met de rest van de Iraanse vrouwen zie ik er wel wat hardcore uit.

Echt hardcore is dat je over dit geheel nog een "chador" (letterlijk tent)draagt. Een halve maan vormige lap die je met 2 handen vast moet houden. Niet zo praktisch en buiten de moskee ook niet nodig.

Dat het allemaal niet meer zo nauw komt zie je aan de jongere meiden en vrouwen. Die dragen strakke tunieken een stuk boven de knie en strakke, kleurige manteau's met iets wat nauwelijks nog een hoofddoek mag heten.

Iran is een erg modern land. We worden regelmatig gefotografeerd door giebelende pubermeisjes met hun mobieltjes. Ik had niet verwacht dat we zo'n bezienswaardigheid zouden zijn. Sta je te fotograferen, word je zelf op de foto gezet. Die gekke buitenlanders zullen ze langer herinneren van hun schoolreis dan het zomerverblijf van de Sjah of het bergdorpje Masuleh!

Afgelegde reisroute: Tehran-Rasht-Masuleh-Bandar-e-Anzali-Rasht

• 24 April 2009 - 13:00

Peter:

Eerste bericht uit Iran!

Tja Iran is nou niet een echt toeristenoord he, dus dan wordt je al snel bekeken! Vooral als je zo "hardcore" bent ;) In Mexico werd iedereen die licht getint was ook bekeken en daar zijn denk ik een stuk meer toeristen!

Tot de volgende post!

Groetjes! Peter

• 24 April 2009 - 21:14

Arie:

gaat goed? waarschijnlijk valt het een beetje tegen hoe toegankelijk internet is in hotels, maar internet cafes zat ...vast lekker weer...