Kebab - Reisverslag uit Shīrāz, Iran van Stienke Jager - WaarBenJij.nu Kebab - Reisverslag uit Shīrāz, Iran van Stienke Jager - WaarBenJij.nu

Kebab

Door: Stienke

Blijf op de hoogte en volg Stienke

03 Mei 2009 | Iran, Shīrāz

Iraniers zijn dol op kebab, vooral als ze buiten deur gaan eten: 90% van de menukaart bestaat dan ook uit kebab. Je hebt lamskebab en kipkebab. Maar je hebt ook mixed kebab. Je kunt een gehaktversie maken met kruiden, je kunt er tomaten tussen doen of paprika en ui. Kortom eindeloos veel variatie!

Als vegetarier kom je er bekaaid af. Meestal komt het neer op een een of ander aubergineprutje met linzen (mirsa ghazemi) met rode saus (ghoresh bademjan) of andere variaties. Ik hou heel erg van aubergine, maar ik ga na deze vakantie een lange aubergine vrije periode inlassen!

Regelmatig kun je in restaurants ook van een buffet eten. Dat is wel fijn, want dat kun je verschillende dingen uitproberen. In het Silk Road hotel in Yazd was er heerlijk buffet met vegetarische gerechten, verse yoghurt en fruit en salade. Er was ook veel kip en fesenjan (een heerlijk gerecht met granaatappel-walnoten saus). Dat is een van de lekkerste dingen, die ik gegeten heb.

Eergisteren hebben we in een karavanserai overnacht aan de oude zijderoute (en nu dus gelegen vlakbij de drukke snelweg, die van Turkije helemaal doorloopt door iran naar Pakistan). Om je heen is alleen woestijn en je slaapt in nissen afgescheiden van elkaar door gordijnen. Al met al een hele romantische setting inclusief een mooie sterrenhemel, die vanaf het dak van de karavanserai kon zien.

Wat erg prettig was dat je hoofddoek binnen af mocht. Niemand komt namelijk hoofddoekjes controleren in de woestijn. Toen zagen alle dames in het gezelschap er ineens heel anders uit! Het is erg fijn om je haren weer eens te laten wapperen. De rest van de tijd kan je alleen zonder hoofddoek rondlopen op je hotelkamer en verder niet. Het went op zich wel, zo'n doek.

Ondertussen ben ik in Shiraz aangekomen en morgen bezoeken we Persepolis. Nog een weekje te gaan: wat gaat de tijd toch snel!

Afgelegde reisroute: Sanandaj - Qom -Kashan - Abyaneh - Yazd - Shiraz

• 04 Mei 2009 - 08:05

Bas:

Hoi Stienke,
    Goed te horen dat je het naar je zin hebt. Geniet nog van de resterende tijd!!
    Groeten, Bas.

• 05 Mei 2009 - 10:00

Peter:

Mmmmmm. Kebab!! Jammer dat je dat nu allemaal moet missen ;)...... Eva en ik zijn pas geleden nog bij Turkoise (hoogstraat) wezen eten en daar heb ik ook heerlijke Kebab op hehe.

Geniet inderdaad nog van de laatste daagjes in het sprookjesachtige oosten. Ben erg benieuwd naar je Foto's!

Groetjes!

• 05 Mei 2009 - 10:47

Groetjes!

• 05 Mei 2009 - 12:16

Merijn:

Kebab, ik moet er niet aan denken. Ik ben nog misselijk van de kebab van Koninginnedag. Ik ben weer even 100% vegetariër. Gelukkig gaat dat in Nederland wel makkelijk. Zelfs op de camping in Asten.

Groetjes, Merijn, Simmer en Marrit

• 05 Mei 2009 - 14:52

Peter:

Je hebt kebab en Kebab he Merijn! Er is wel een verschil tussen een kraampje en een turks restaurant wat dat betreft :) Jij ook nog veel plezier op je vakantie!!

• 06 Mei 2009 - 19:54

Intwin:

Hoi Stienke,

Het klopt dat Shiraz geen culinaire aantekening van ons heeft gehad. We zijn destijds desperaat een dag op zoek geweest naar Fesenjan of Bademjan. Niet gevonden, misschien heb jij meer geluk. Het kan zijn dat m'n hoofddoek na 6,5 week dragen wat voor extra frustratie zorgde in 38 graden.
    Maar, in Esfahan komt het allemaal weer goed!

Int van Win

• 07 Mei 2009 - 13:01

Giel:

Ben ik op zoek naar je telefoonnummer om je te vragen of je voor de PvdA in Venray iets kunt vertellen over 't Spil, kom ik er achter dat je in Iran bent. Wauw! In de categorie dromen verwezelijken ben jìj wel genomineerd. Geniet van je laatste dagen daar. En goeie reis terug.

GrG